Szkolenie stopnia podstawowego dla nauczycieli: techniki oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne i pracy z ciałem, poprawiające emisję głosu

Ranga problemu zaburzeń głosu o podłożu zawodowym rośnie nie tylko w Polsce, ale i na świecie. W niektórych krajach wysoko rozwiniętych są prowadzone szczegółowe badania tego problemu. Z aktualnych danych amerykańskich wynika np., że populacja nauczycieli USA to ponad 3 miliony osób; około 58 % spośród nich uskarża się w ciągu swego życia zawodowego na dolegliwości z zakresu narządu głosu, wiążąc je z wykonywaną pracą, natomiast 39% z nich musi przerwać pracę w zawodzie z tego powodu. Statystyki amerykańskie podają, że problemy głosowe nauczycieli przynoszą budżetowi państwa rocznie straty około 2,5 miliarda dolarów rocznie.

W Polsce dokładnych opracowań statystycznych dotyczących dysfonii zawodowych brak, ale skala problemu jest niemała, ponieważ liczba nauczycieli w naszym kraju sięga około 800 tysięcy. Według danych statystycznych przewlekłe choroby narządu głosu to najczęściej rozpoznawane choroby zawodowe w Polsce (ponad 20%). W wieloośrodkowych badaniach koordynowanych przez Centralny Instytut Medycyny Pracy (dane z 2015 r.), dotyczących populacji polskich nauczycieli wykazano, że prawdopodobieństwo rozwoju dysfonii w tej grupie zawodowej jest ponad 3-krotnie wyższe niż w grupie kontrolnej.

Regulacje prawne dotyczące chorób zawodowych zawarte są w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 roku w sprawie chorób zawodowych (Dz.U.09.105.869). Wykaz chorób zawodowych stanowi załącznik do rozporządzenia z 30 lipca 2002 roku. Choroby zawodowe nauczycieli znajdują się pod poz. nr 15. Zaliczają się do nich przewlekłe choroby narządu głosu spowodowane nadmiernym wysiłkiem głosowym, trwającym co najmniej 15 lat:

  • guzki głosowe twarde,
  • wtórne zmiany przerostowe fałdów głosowych,
  • niedowład mięśni przywodzących i napinających fałdy głosowe z niedomykalnością fonacyjną głośni i trwałą dysfonią.
Do podstawowych przyczyn zaburzeń głosu o podłożu zawodowym zalicza się (obok zewnętrznych czynników ryzyka) czynniki ryzyka wewnętrzne: m.in. nieprawidłową technikę emisji głosu, wadliwą postawę podczas emisji głosu w pracy, zaburzenia adaptacji w stresie zawodowym. Wyniki badań pozwalają na zaliczenie zawodu nauczyciela do „profesji o wysokim poziomie stresu”. Wskazuje się na mechanizmy wyjaśniające związek pomiędzy stresem a powstawaniem dysfonii. Dysfonie, które związane są z istotnym dyskomfortem fizycznym, pogorszeniem funkcjonowania zawodowego i społecznego mogą w dłuższej perspektywie prowadzić do zmian w stanie zdrowia psychicznego i wywoływać takie objawy, jak obniżony nastrój/depresja czy lęk. Wytwarza się swego rodzaju „błędne koło” uzależnień przyczynowych.
Ze względu na szczególny charakter społeczny grupy zawodowej nauczycieli nieprawidłowy głos nauczyciela przekłada się ujemnie na jakość procesu dydaktyczno-wychowawczego, ale może też powodować u dzieci nawyk wadliwego mówienia, sprzyjający rozwojowi dysfonii dziecięcych

Centralny Instytut Medycyny Pracy wskazuje na potrzebę zapewnienia obowiązkowego cyklicznego kształcenia w zakresie emisji głosu w trakcie kariery zawodowej nauczyciela. Ze względów zdrowotnych, edukacyjno-wychowawczych, społecznych, ekonomicznych działania zapobiegające chorobom i poprawiające emisję głosu winny być podstawowe nie tylko dla samego nauczyciela. W trosce o szeroko (zgodnie z definicją zdrowia WHO) rozumiane dobro nauczycieli oraz uczniów pracodawca ma obowiązek zadbać o profesjonalne i systematyczne kształcenie, poprawiające jakość pracy i zapobiegające chorobom narządów głosu. Nadto, istotnym elementem gospodarności jest minimalizacja wszelkich czynników ryzyka – dzięki właściwie pojętej profilaktyce można uniknąć niepotrzebnych wydatków na leczenie.

Nauczycielu! Liczy się Twój głos!

Zapisy ciągłe!

Pierwszy termin szkolenia 3 czerwca 2017 roku!

(kolejne terminy 4.06, 10.06 i 11.06)

  • Szkolenia odbywają się w grupach 12-osobowych
  • Liczy się kolejność zgłoszeń
  • Kolejni zgłaszający się są wpisywani na listę uczestników następnego Szkolenia
  • Szkolenie trwa 8 godzin realizowane w ciągu jednego dnia: 2 godziny logistyczno-teoretyczne (m.in. informacje o kwestiach prawnych dotyczących osób, które zachorowały na choroby układu głosowego i utraciły z tego powodu pracę) oraz 6 godzin zajęć praktycznych, w których pod okiem specjalisty uczestnicy nauczą się podstawowych ćwiczeń poprawiających emisję głosu (jest przewidziana przerwa na obiad)
  • Zajęcia odbywają się w centrum Wrocławia (nieopodal Przejścia Świdnickiego, a więc obok Rynku) 

Uczestnicy szkoleniaNauczyciele wszystkich poziomów edukacyjnych 

Ilość godzin8 h realizowanych w ciągu jednego dnia (np. soboty, niedziele)
w tym:

  • 2 godziny zajęć teoretyczno-logistycznych, 
  • 6 godzin zajęć praktycznych (podczas treningów uczestnicy będą uczeni technik poprawiających emisję głosu i ich praktycznego zastosowania),
  • jest możliwość wykupienia dodatkowych zajęć praktycznych, w których rezerwujemy czas na pracę indywidualną trenerów z uczestnikami szkolenia. 

Wykładowcy: filozof, logopeda, specjalista w zakresie emisji głosu przygotowujący do pracy m.in. aktorów i śpiewaków operowych

Każdy uczestnik kończy szkolenie sprawdzianem potwierdzonym Certyfikatem Akademii Ochrony Zdrowia przy Uniwersytecie Wrocławskim!

FORMA ZAJĘĆ

  • wykłady
  • warsztaty
  • praca indywidualna

CELE OGÓLNE

  • szkolenie w zakresie podstawowych technik oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych i pracy z ciałem – poprawiających emisję głosu,
  • pogłębienie wiedzy na temat roli głosu w pracy nauczyciela.

KIERUNKOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA   

Wiedza:

  • nauczyciel zna regulacje ustawowe dotyczące chorób zawodowych oraz związanych z nimi praw i obowiązków nauczyciela,
  • nauczyciel ma wszechstronną znajomość i dogłębną wiedzę z zakresu pracy i ochrony narządów głosu,
  • nauczyciel zna podstawowe techniki pracy z ciałem, techniki oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne, poprawiające emisję głosu.

Umiejętności:

  • nauczyciel podczas ćwiczeń potrafi zastosować wiedzę z zakresu technik oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych, poprawiających emisję głosu,
  • nauczyciel samodzielnie w pracy zawodowej wykorzystuje ćwiczenia poprawiające emisję głosu,
  • nauczyciel potrafi radzić sobie w sytuacji krytycznej, spowodowanej zaburzeniami głosu o podłożu zawodowym (dysfonie zawodowe).

Kompetencje:

  • nauczyciel zna zakres posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących emisji głosu i rozumie potrzebę profilaktyki narządów głosu oraz ciągłego dokształcania i doskonalenia zawodowego,
  • nauczyciel ma pogłębioną świadomość na temat wpływu głosu na jakość nauczania w procesie edukacyjnym.
  1. CHOROBY ZAWODOWE NAUCZYCIELA W ŚWIETLE POLSKIEGO PRAWA 

  2. DOBRA JAKOŚĆ GŁOSU WARUNKIEM PRAWIDŁOWEJ PRACY EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZEJ

  3. SPECYFIKA PRACY GŁOSEM W ZAWODZIE NAUCZYCIELA: 

    CZĘŚĆ PIERWSZA

    Anatomia i fizjologia narządów układu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego

     CZĘŚĆ DRUGA

    Teoretyczne podstawy prawidłowego oddychania i jego rola w emisji głosu. Kształtowanie świadomości oddechowej

     CZĘŚĆ TRZECIA

    Głos instrumentem pracy zawodowej nauczyciela

     CZĘŚĆ CZWARTA

    Choroby zawodowe głosu

    CZĘŚĆ PIĄTA

    Zachowanie higieny pracy głosem u nauczycieli i rehabilitacja zaburzeń głosu

  4. WPŁYW ĆWICZEŃ ODDECHOWYCH, FONACYJNYCH I ARTYKULACYJNYCH NA UWOLNIENIE „ŻYWEGO” GŁOSU: 

    CZĘŚĆ PIERWSZA

    Ćwiczenia relaksacyjne

     CZĘŚĆ DRUGA

    Ćwiczenia oddechowe. Wtórne odblokowanie oddechu naturalnego. Świadomość oddychania

     CZĘŚĆ TRZECIA

    Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych

     CZĘŚĆ CZWARTA

    Ćwiczenia emisji głosu nauczyciela. Praca z tekstem

     CZĘŚĆ PIĄTA

    Podsumowanie i dyskusja

  5. ZINTEGROWANY TRENING CIAŁA, GŁOSU I WYOBRAŹNI (PRACA Z AKTOREM Z WYKORZYSTANIEM TECHNIK UWALNIAJĄCYCH „ŻYWY” GŁOS)

 CZĘŚĆ PIERWSZA

Wprowadzenie do improwizacji

CZĘŚĆ DRUGA

Improwizacja głosowo-ruchowa z włączeniem pracy nad emocjami i wyobraźnią

CZĘŚĆ TRZECIA

Rozmowa na temat wydarzenia, wymiana doświadczeń, uwagi

  • Szkolenie prowadzimy w grupach liczących 12 uczestników.
  • Każde szkolenie trwa 8 godzin realizowanych w ciągu jednego dnia (w trakcie 6 godzin treningów uczestnicy będą uczeni technik poprawiających emisję głosu i ich praktycznego zastosowania – jest zarezerwowany czas na pracę indywidualną z uczestnikami szkolenia).
  • Każdy uczestnik szkolenia będzie indywidualnie oceniany i otrzyma Certyfikat Akademii Ochrony Zdrowia przy Uniwersytecie Wrocławskim, potwierdzający ukończenie szkolenia.
  • Koszt szkolenia jednego uczestnika 430,00 zł (brutto).

  • Dodatkowe 4 godziny zajęć praktycznych (ćwiczenia prowadzone w grupach 6-osobowych) – 300,00 zł (brutto). Osoba zainteresowana dodatkowymi zajęciami, a która poleci nasze szkolenie następnemu nauczycielowi uzyska rabat 10% i zapłaci za dodatkowe godziny zajęć tylko 270, 00 zł. 

  • Koszt szkolenia poszerzonego o te dodatkowe 4 godziny zajęć praktycznych, zakupione łącznie z kursem podstawowym (12 godzin zajęć), 680 zł (brutto).

  • Konto bankowe Raiffaisen Polbank nr 11 1750 0012 0000 0000 2962 0989 (OPRÓCZ NAZWISKA ZGŁASZAJĄCEGO UMIEŚCIĆ DOPISEK "EMISJA GŁOSU DLA NAUCZYCIELI")

 

Zapisz się na szkolenie!

Zapraszamy do rejestracji!

  • TWITTER

    Opowiedz o nas na Twitterze!

  • Facebook

    Podziel się informacją o szkoleniu na Facebooku!

  • E-MAIL

    Napisz o nas w mailu

  • GOOGLE+

    Udostępnij stronę w G+